Jak wybrać najlepsze kable rozruchowe?

Skutkiem pozostawienia pojazdu z włączonymi światłami jest zazwyczaj rozładowany akumulator, bez którego nie uda nam się uruchomić silnika. W takiej sytuacji rozsądnym działaniem jest skorzystanie z zewnętrznego źródła prądu, czyli innego akumulatora. Niezbędne są do tego kable rozruchowe. To nic innego jak dwa przewody z metalowymi zapięciami na końcach, nazywanymi powszechnie krokodylkami, które podłącza się do w pełni naładowanego akumulatora zewnętrznego, co skutkuje wymianą energii elektrycznej. 

Parametry o szczególnym znaczeniu

Na rynku można znaleźć kable rozruchowe do ciągnika, samochodu osobowego i ciężarowego, a nawet do dowolnego pojazdu przemysłowego albo budowlanego. Najczęściej przydają się one zimą, gdy bardzo niska temperatura w połączeniu np. z włączonymi światłami doprowadza do niemal natychmiastowego rozładowania akumulatora. W trakcie wyboru tych elementów zwracajmy szczególną uwagę na materiał wykonania rdzenia, jakość  krokodylków oraz wartość natężenia. Jeśli chodzi o materiał rdzenia, to zaleca się miedź, ponieważ odznacza się ona dużą wytrzymałością, wystarczającą elastycznością oraz dobrą przewodnością prądu. Z kolei krokodylki muszą być solidne, dlatego optymalnym wyborem są te wykonane z miedzi, ewentualnie stali. Dodatkowo mogą być pokryte powłoką silikonową w celu jeszcze lepszego zabezpieczenia. Kable rozruchowe do ciągnika powinny charakteryzować się natężeniem na poziomie co najmniej 700a-900a, natomiast do samochodu osobowego wystarczą takie o natężeniu 500a-600a. 

Długość kabli i przekrój 

Pamiętajmy o tym, że im dłuższe są przewody, tym większy będzie pobór prądu. Dlatego nie warto przesadzać z tym parametrem. Kable rozruchowe do ciągnika czy samochodu ciężarowego powinny mieć zatem maksymalnie 4-5 m, zaś kable do aut osobowych najwyżej 2,5-3 m. Co istotne, w parze z większą długością musi iść zawsze większy przekrój. W przeciwnym razie prawdopodobnie nie uda nam się uruchomić akumulatora. W przypadku kabli rozruchowych do ciągnika zaleca się przewody o przekroju powyżej 35 mm2 (zwłaszcza wtedy, gdy mają więcej niż 4 m długości), a zwykłych pojazdów osobowych – 16 mm2 lub 25 mm2.